VP 44 adagoló

A VP44 adagoló egy bonyolult jószág. Ha el akarjuk helyezni a dízel befecskendezés fejlődésének idősíkján, akkor ez valahol a full mechanikus, és a Common Rail rendszerek között helyezkedne el. Ez gyakorlatilag még egy mechanikus adagoló, de már elektronikus vezérléssel. A befecskendezés elosztása mechanikus és nincs még elektromos üzemanyag szivattyú a tankban. Azonban már megjelent a légtömeg mérő, az elektromos gázpedál, a hozzájuk kapcsolódó többi perifériával együtt, valamint az előtöltés állítását, és a befecskendezési mennyiség szabályozását már a PSG elektronika vezérli mágnesszelepeken keresztül. Ezt az adagolót szerelték BMW, Ford, Saab, és egyéb modellekbe, legnagyobb darabszámban azonban talán a Opel Astra, és Zafira modelljeibe került.  

Bár a maguk idejében ezek az adagolók a modern technikát képviselték, mára kissé elavultak. Hátrány lett, hogy a több mint 20 éves a technika javítása bonyolult és nehézkes. Az új komponensek beszerzése nehéz és sokba kerül ezért a legtöbben bontott alkatrészekből szögelik működőre az adagolót.  Hozzá tartozik, hogy vannak cégek, akik a PSG elektronika egyes hibáit profi szinten javítják. 

Érdemes tehát vigyázni az adagoló testi és lelki épségére, hogy a méregdrága javításokat elkerüljük. A kérdés már csak az, hogy hogyan?! Összegyűjtöttünk pár olyan adatot, és javaslatot amit ha betartunk, jelentősen meghosszabbítható az adagoló élettartama.

Tisztaság kívül-belül. A gázolajszűrő cseréjének fontosságát talán senkinek sem kell elmondani. Az adagolóban lévő precízen illesztett alkatrészek időelőtti elhasználódását, kopását idézi elő szennyezett gázolaj. Használjunk jó minőségű szűrőt, és cseréljük időben. Számos probléma forrása lehet az is, ha az adagoló tetején elhelyezett elektronika folyamatosan úszik az olajban. Idővel az olaj a csatlakozó tömítéseit kikezdni, víz juthat be a csatlakozóba ami zárlatot okoz.  

Kenés. A gázolaj összetétele folyamatosan változik. A 90-es évek környékén 0,5% kéntartalom volt a megengedett az üzemanyagokban, mára gyakorlatilag nulla, míg ezzel párhuzamosan megnőtt a hozzáadott biodízel mennyisége. Számtalan kreatív házi eljárás alakult ki az üzemanyagok adalékolására. A leggyakoribb, a 2T olaj keverése a gázolajhoz, a profibbak pedig még némi benzint is adnak a könnyebb indulás érdekében a gázolajhoz. Ha már adalékoljuk az üzemanyagot, használjunk a kereskedelmi forgalomban kapható, ilyen célra fejlesztett adalékot, az adagolási előírások betartásával. 

Az autó állapota. Elsőre talán furcsának tűnik de egy jó állapotú autóban, jobban érzi magát az adagoló. Ha jó az autó, akkor az hidegen-melegen könnyen indul. Amennyiben az indítás nehézkes, sokáig kell indítózni, az nem csak az akkut viseli meg, hanem a gyakori feszültség ingadozás az adagoló elektronikát is. 

Vezetékek állapota. Ezt a hibát nehéz észre venni, pedig gyakori. Az alábbi fotón egy az adagoló tetejéről leszerelt PSG látható. Az előtöltést szabályzó mágnesszelep vezetékéről „eltűnt” a szigetelés. A műanyag bevonat idővel kikeményedik, és egyszerűen elporlad, szabadon hagyva a vezetéket. Zárlat esetén az elektronikában lévő tranzisztor tönkremegy, az autó megáll. 

Természetesen, ha egy adagoló meg akar dögleni, akkor meg is fog. A természetes elhasználódás, és a random módon bekövetkező meghibásodások ellen nincs ellenszer. Egyszer minden adagoló tönkremegy. Ugyanakkor sokat tehetünk azért, hogy működése megbízhatóbb legyen.

Vélemény, hozzászólás?

Legújabb bejegyzések

Ajánlott cikkek

Iratkozz fel további Zafirás tartalmakért!

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra további hasznos és szórakoztató tartalomért!