P 1222

Sokáig kerestem a P 1222 hibakód okát, magyarázatát. Mára szokássá vált, hogy az interneten keresem a hibakódok leírását, de ez azonban most zsákutcának bizonyult, mert  a P1222 hibakódnak számos magyarázatát lehet fellelni. Szinte minden motorkódhoz más-más leírás tartozik. Engem kimondottan az Y20DTH, és az Y22DTR motorra szerelt VP44 PSG 16 agalolóval kapcsolatban érdekelt, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy ha az megjelenik a P1222, az adagolóm rövidesen elköszön. 

Miként tettem szert erre a tapasztalatra? 2017-ben vettem Zafirám, akkor 237.000 km volt az órában. 2022 Szeptemberében, 360.000 km-t közelítjük. Y22DTR motorkód, VP44 PSG 16 adagoló. Az adagoló hibái engem sem kíméltek, 3 adagoló csere után, a 4 teljesít most szolgálatot.

Ez egy blogbejegyzés, túl sok szakmaiságot nem fog tartalmazni, azonban mivel elhasználtam 3 adagolót, (mind nálam döglött meg) lett némi felhasználói, gyakorlati tapasztalatom a témában melyet így egy bejegyzésben leírok. Összegyűjtöttem azon tünteket, melyek végül a PSG 16 VP 44 halálához vezettek. Bár gépjármű-technikai szerelő a szakmám, az adagoló javítását másra bízom, mert az jóval komolyabb műhelyt igényel(ne) mint az én koszos kis garázsom. 

2017-ben vettem az autót. Bár megjártam vele Olaszországot, Párizst, sokáig nem örülhettem neki. Az adagoló letérdelt. Láttam a leszerelt adagolót, kontárok munkájának minden nyoma megtalálható volt rajta. Idegen vezetékek, forrasztgatások, ragasztások. Ez volt az első adagoló. Itt még nagy figyelmet nem szenteltem neki, 28.000 km-t bírt nálam, megdöglött, csere. 

Az adagolóm egy ismert nevű Budapesti cég cserélte, egy nagyon szuper felújítottra. Munkájuk inkább közepesen szar volt, mint jó. Miután hazahoztam az autót, másnap már nem indult. Mint kiderült, levegősödik valahol. Jeleztem a hibát, telefonon kaptam az instrukciókat. Biztosan résolajcső, traverz gyűrű, stb… a hibás, mert az adagolót cserélték egy becsülettel felújítottra. Mindent kicseréltem rajta, kocsi hosszabb állás után csak nem indult. Visszavittem, „javították”, kocsi jó lett. Indult, jött-ment. Van egy fapados diagnosztikám, rendszeresen olvastam a hibakódokat. A P1222 szinte állandó volt benne, bár fogalmam sem volt, mikor került bele. Tünete nem volt, használtam az autót, megjártam vele Olaszországot, Korfut, Törökországot, megkerültük az Adriai tengert. A P1222 hibakódon kívül azt  tapasztaltam, hogy időnként a motor „kihagyott”. Mintha megállt volna egy pillanatra, és újraindult volna. Egyre gyakrabban jelentkezett ez a pillanatnyi kihagyás, míg egy alkalommal olyan hosszúra nyúlt, hogy már el sem indult. 
Miután levettük az adagolót, szembesültem vele, hogy a felújítás címszó alatt kaptam egy másik, bontott adagolót. A levegősödés javítását is érdemes megnézni, megtalálható egy fotó róla a VP 44 levegősödés cikkben. Ez volt a második adagoló. Visszagondolva egészen jól bírta, ez közel 60.000 km-t futott nálam, mikor megállt.



Következő adagolót G. Zoltántól vásároltam, természetesen ez is teljesen felújított, és egy vagyonba kerülő példány. Kb fél évig minden rendben is volt, majd ismét megjelent a P1222. Az autó látszólag rendben volt, de zavart… A P1222 magyarázata OpCom szerint: üzemanyag szivattyú rendellenes működés. Később rájöttem, hogy ez a hibakód magasabb fordulaton jelenik meg. Nem szoktam hajtani az autót, de egyszer-egyszer előfordul, hogy oda kell lépni neki, és ilyenkor, jellemzően nálam 4000 fordulat / perc körül ugrik bele. Nem sokkal később megjelentek a tünetek. Alapjáraton random égés kimaradás, és vele párhuzamosan folyamatosan gyengült az autó. Indult, ment, de érzetre a 125 paciból mintha csak 80 lett volna benne. Nyomom a gázt, és alig megy az verda. Ilyen hibát persze más alkatrész is okozhat, ezért elkezdtem módszeresen kizárni az okokat. Adagoló nem lehet, hiszen az egy teljesen felújított, padon bemért darab! Üzemanyag rendszer tisztítás, tankot levettük, kimostuk. Üzemanyagszűrő cserélve. EGR hibátlan, légtömegmérő hibátlan, de azért próbaképp kapott másikat. Szívósor makulátlanul tiszta. Turbó cserélve, szolenoid szelepek cserélve, vezérlő vákuumot mértem, rendben van. Kompresszió mérve, rendben van. Csattanó: Bár az autó látszólag hiba nélkül működött, a P 1222 is csak akkor került bele, ha ha magasabb tartományba szökött a fordulatszám-mérő. (Finoman közlekedve, hibakódmentes volt az autó.)  Ez volt a harmadik adagoló, pontosan 21.000 km bírt ki nálam.

Hogy az adagolóval van probléma, akkor vált biztossá, amikor felkerült a negyedik adagoló, 346.000 km-nél. Ennyi probléma után nem volt már kedvem újabb, és újabb, drágábbnál drágább szakit keresni, ezért a következő adagolót már alapból hibásan vásároltam. Olcsó volt, ennyit megért mégegy próba. Hibái, hogy az előtöltés állító szelep vezetékén lévő szigetelés el volt porladva ami zárlatot okozott, a zárlat pedig kinyírta az elektronikát. PSG-t leszereltem, mechanikát belül -amennyire lehet teljes szétszerelés nélkül- átmostam, (videó) az elektronika javítását a //vezerlojavitas.hu/ csapata vállalta. Összeraktam, Kis Zolival felszereltük. Jelenleg is a videón látható adagoló van verdán, kocsi megy mint akit picsánrúgtak. 
Ha tiltásig huzatom sincs (jelenleg) P1222, pedig ez most terhelve is volt egy keveset az 5300 km  alatt. 

Hogy egy adagoló mikor megy tönkre, nehéz megjósolni. Megállhat egyik pillantról a másikra is, pl zárlat, vagy az elektronika meghibásodása miatt, de akár egy jeladó is lehet hibás. Azt viszont tapasztalatból tudom, hogy az égés-kimaradás, és a P1222 után az adagoló már nem volt hosszú életű.

De mit is jelent ez a hibakód? 
Az OpCom, és az egyszerűbb hibakód olvasók többnyire csupán az befecskendező szivattyú hibás működését jelölik meg. A pontos meghatározás azonban: Mechanikai hiba a befecskendező szivattyú magasnyomású részében. 
(Szivárgás, eltömődés, kompresszió vesztés) 

Legújabb bejegyzések

Ajánlott cikkek

Iratkozz fel további Zafirás tartalmakért!

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra további hasznos és szórakoztató tartalomért!