5300 Km Zafirával

2022 Augusztus hónapját írjuk. Szeretek utazni, ez volt az egyik oka annak, hogy anno Zafirát vásároltam.  Optimális választásnak tartom. Akár 5 főnek is kényelmes, van csomagtér gazdagon, viszonylag keveset eszik. Egy nagyobb utazás ötlete nem idegen tőlem, ez előtt is volt már több hosszú utunk a 2017-ben vásárolt autónkkal. Az elmúlt években jártunk vele Párizsban, megkerültük az Adriai tengert, de ilyen messzire azonban még nem merészkedtünk kocsival. Átkeltünk a Boszporuszon, magunk mögött hagyva Európát. 

Hárman utaztunk, Feleségem, 3 éves Kisfiam, jómagam, természetesen temérdek mennyiségű csomaggal. 2 hétre való ruha 3 főnek, törölköző, strandcucc, ásványvíz, stb… Elképzelni is nehéz, mi minden kerül a csomagtartóba, mikor a Feleségem összepakol.
Az utat úgy terveztük, hogy az utazás élmény legyen Kisfiam számára is, ezért a teljes utat szakaszokra bontottuk. Magyarországról indulva, első megállónk Burgasz, majd Antalya, Kappadókia, Edine, végül indulunk haza, Magyarországra.

Az autó mellyel utaztunk egy Opel Zafira, 2003 évjárat, Y22DTR motorral, ami az óra szerint, 350.000 km-t futott. Lényeges momentum, hogy az óra szerint, hiszen egy kintről behozott autóról van szó, így hát hogy a valóságban mennyi időt töltött a világ útjain, azt talán csak az Isten tudja. Az autóra a kora miatt asszisztencia biztosítást nem lehet kötni. Amit lehetne, az is csupán Európában lenne érvényes. Mivel mi most átkelünk a Boszporuszon, így utunk jelentős részét már Ázsia területén tesszük meg, ahol már az Európa területére szóló biztosításnak nem lenne hatálya. Így tehát gépjármű asszisztencia biztosítás nélkül vágunk neki az útnak. Izgalmas lesz.

Bár az autót folyamatosan karban tartom, most nagyobb figyelmet kaptak az olyan apróságok, mint a pótkerék, és emelőkészlet -elég rossz állapotú volt- cseréje. Komoly mennyiségű munkaórát igényelt az apró olajszivárgások megszüntetése, és pár picit kapkodva, de a felújított Xenon lámpával vághattam neki az útnak, ami nem volt hátrány az esti utazások végett.
Olajszint, hűtőfolyadék szint ellenőrizve, csomagok bepakolva, indulás.

Az első kb 2300 km „unalmasan” telt, nagyrészt autópályán toltuk a verdába a kilómétereket. Románián keresztül -őrült módján közlekedő kamionok között- mentünk Bulgáriába, ahol megálltunk egyet szusszanni, majd folytattuk utunkat Antalya felé. A táj gyönyörű, rengeteg látnivalóval.

Antalyából, Göremébe, nem biztos, hogy a legrövidebb utat érdemes választani. Egy picit sietni akartunk, ezért a Google maps úgy tervezte az útvonalat, hogy a legrövidebb úton menjünk. Így utólag azonban úgy érzem, hogy ezt felül kellett volna bírálnom. Ez egy izgalmas szakasz volt, időnként az útról eltűnt a szilárd burkolat, kb 100 km-en keresztül még térerő sem volt. Megküzdöttünk földúttal, emelkedővel.

Végül, megérkeztünk Göremébe, (Kappadókia) utazásunk legtávolabbi állomásához. Innét már hazafelé vezet utunk, bár Edirnében még megállunk egy rövid időre.

Hazafelé próbára tettük egy picit az autó fogyasztását is. Egy ilyen utazás vége felé, -miután alaposan kiköltekeztük magunkat- az ember eszébe jut, hogy jó lenne a lehetőségekhez képest, egy picit spórolni is.
Edirnében (Törökország) tankoltam, ahol hozzánk hasonlóan olcsó az üzemanyag. 2022 Augusztusában Törökországban 22,3 TL körüli összegbe kerül a gázolaj, és 20 TL magassága a benzin. (Benzint láttunk egyes totemoszlopokon 20 TL alatti összegért is) 2022-ben 1 TL 22 Ft körül mozog, tehát 490-500 ft környékért tudtunk Törökországban tankolni.
Edirnétől a távolság (Szerbián át) Röszkén, az első benzinkútig kb 940 km. Ennek a távnak vágtunk neki, tele tankkal.

Kibírta. Bár már villogott a „szegénységjelző”, klímával, a határoknál araszolással, de megtettük ezt a távot 1 tanknyi üzemanyaggal.
5314 km-t tettünk meg összesen 2 hét alatt, amiben természetesen benne vannak a helyben futott (bevásárlás, kirándulás, stb..) km-ek is. Természetes, hogy egy autónak ki kell bírnia ezt a távot, azért erős próbája volt ez az utazás embernek, és gépnek. Előfordult, hogy egy teljes napon át utaztunk, és a motor csak percekre volt leállítva ezen idő alatt. Mentünk hegyekben, autópályán több száz km-en át megállás nélkül klímával, araszoltunk órákat dugóban egy-egy szerencsétlenebb határátlépésnél.
Az autó jól vizsgázott, a fogyasztás 6 l /100km alatt maradt a megtett 5314 km-en. Olajfogyás, meghibásodás, nulla. Ennek örültem, mert sem olaj nem volt nálam az utántöltéshez,-kimaradt az utazó csomagból- az esetlegesen bekövetkező  meghibásodás javításához egyetlen eszközöm egy tekercs fekete szigetelőszalag lett volna.

A cikk végéhez közeledvén, szeretnék köszönetet mondani azoknak, akik önzetlenül, munkájukkal, tudásukkal segítettek az autó építésében, javításában.  2023. Készülünk a következő útra! 

Schubert János

Vélemény, hozzászólás?

Legújabb bejegyzések

Ajánlott cikkek

Iratkozz fel további Zafirás tartalmakért!

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra további hasznos és szórakoztató tartalomért!