EGR szelep

Az EGR szelepről leghamarabb az jut az az ember eszébe, hogy egy igen bosszantó dolog, és  teljesen felesleges alkatrésze az autónak. Beszennyezi a szívósort, hibakódot generál, ráadásul, drága is. De mielőtt ennyire elítéljük, ismerjük meg egy picit jobban ezt az alkatrészt.
A szigorodó környezet védelmi követelmények egyre nagyobb kihívás elé állították a mérnököket. Rájöttek, hogy kedvezőbb emissziós értéket tudnak elérni akkor, ha a kipufogó gáz egy részét vissza vezetik a motorba, majd ott friss levegővel, és üzemanyaggal vegyítve újra elégetik. Így csökken az égéshő, ami által csökken a Nitrogén Oxid (NO) kibocsátás. A kipufogógázt tehát mint „adalékot” használják ahhoz, hogy a hengerekben zajló égési folyamatokat befolyásolni tudják. A motor különböző üzemi hőmérsékleten, különböző terhelés mellett más-más mennyiségű kipufogógázt tud probléma nélkül elnyelni, ezért a visszaáramoltatott kipugogó-gáz mennyiségét minden pillanatban szabályozni kell. Ezt a szabályozási feladatot látja el az EGR szelep. (Exhaus Gas Recirculation, vagy német megfelelőjén AbGasRüchführung) EGR szelepet alkalmaznak mind a benzines, mind a dízel motorok esetében, bár vannak modellek, melyből a tervezés során „kifelejtették”.

Példánkban, a Diesel Zafira „A” modelleken az EGR szelep vezérlése 2003-ig jellemzően vákuum vezérlésű volt, („A” Zafira, X20DT, Y20DTH motorkód) majd ezután felváltotta az elektromos vezérlés. 
Működésében problémát leginkább a dízel motorok esetében tapasztalhatunk, ahol a nagyobb mértékű korom képződés miatt hamarabb „koszolódik”, majd tapad le. A kipufogógáz, a kartergáz, valamint a kartergázból lecsapódó olajpára mind az EGR szelepen keresztül áramlik vissza a szívósoron át a hengerekbe. Ezek elegye képezi a szívósorban, és az EGR szelepen a lerakódást. 

De mit is okoz egy meghibásodott EGR szelep?

A kokszos EGR szelep nem tudja ellátni feladatát. Ha nyitott állapotban beragad, kipufogó gázt vezet vissza akkor is, amikor nincs rá szükség, így az autón vezetés közben teljesítmény-vesztést tapasztalunk. A motorvezérlő vezérli, valamint ellenőrzi az EGR szelep nyitott/zárt állapotát, amennyiben eltérést talált a kivezérelt értéktől, a műszerfalon a sárga autó piktogram ez nekünk rögtön hibaként jelezni fogja.
Hibakódja jellemzően: P 0400 

Az alábbi videón az látható, miként tudjuk házilag kitisztítani a megszorult EGR szelepet:

Gyakran előfordul, hogy bár tisztítás után az EGR szelep már rendben működik, az autó mégis lomha marad. Gyenge, nehezen gyorsul. Ennek egyik oka, hogy bár a szelepet megtisztítottuk, a korom lerakódás azonban a teljes szívósort érinti. Érdemes tehát a teljes szívósort (is) tisztítani. Ide kattintva elérhető egy rövid videó, melyen egy korommal extrém módon telített hengerfej látható. Az első másodpercekben látható, hogy a szelep feletti csatorna teljes mértékben eltömődött!

Az EGR témához kapcsolódik, hogy volt lehetőségem kipróbálni egy EGR emulátort. Ez a kis eszköz „imitálja” az EGR szelep működését, oly módon, hogy a vezérlő egységnek minden pillanatban megfelelő jelet küld, annak ellenére, hogy az EGR szelep ki van kötve.  Hogy miként működik, bemutatom az alábbi videóban:

Legújabb bejegyzések

Ajánlott cikkek

Iratkozz fel további Zafirás tartalmakért!

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra további hasznos és szórakoztató tartalomért!