fejléckép

KZ-Kipufogó

Sokaknak ismerősen csenghet Kis Zoltán neve a ZafiraKlub-Hungary csoportból. Ő az a Srác, aki kipufogó dobokat készít, pontosabban, alakít át a gyári kamrás-reflexiós rendszerről, fojtás nélküli kipufogóvá.
Előzménye valószínűleg az, hogy már anno a zsigulikhoz is lehetett kapni az autós boltokban olyan kipufogó dobot, mely kisebb fojtása miatt, a motorteljesítmény növekedésével kecsegtetett, az ötlet tehát nem újkeletű. Elmélet szerint a kisebb kipufogódob fojtás egyenletesebb gázlengést, növekvő teljesítményt, alacsonyabb fordulatszám tartományban leadott nagyobb nyomatékot eredményezhet, ezért előszeretettel használják (gyárilag) a nagyobb teljesítményű autókon is ezt a fojtás nélküli rendszert.

Kipróbálom, blogolok. Leírom véleményem, tapasztalatom.
Nekem egy öreg, 17 éves diesel "A" Zafirám van, amely az órája szerint már túl van a 308.000 km futásteljesítményen. Ez az autó lesz a tesztalany, melyen teszteljük,hogy valóban nőhet-e a teljesítménye az autónak, esetleg csökken-e a fogyasztása.
Némi adalék a történethez, hogy 2 éve vásároltam az autót, vásárláskor a rajta lévő kipufogó dob még kimondottan jó állapotúnak tűnt, mára azonban az idő vasfoga becsülettel megrágta, így cserére vár. 

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

A Zoltán által készített kipufogó dobok a facebook csoportban kaptak hideget, meleget. A kommentelők egy része szerint semmit sem ér, mások elégedetten használják. Érdeklődésemre Zoltán elmondta, hogy a kipufogó dobjai egyedi darabok. Mindegyik kap extra korrózió védelmet, igény szerint díszvéget, és műhelyében akár fel is szereli az autóra. (Aki cserélt már otthon maga kipufogót, az tudja, hogy ez mekkora érték) Az általa kínált kipufogó dob ára pedig közel azonos az autósboltokban kapható dobok árával. Mindez meggyőzött, így az én autómra is "KZ Kipufogó" kerül.  

Zafira Y22DTR KZ Kipufogó, GSI jellegű véggel.
#kzkipufogo



Akik már KZ-Kipufogódobot használnak, teljesítménynövekedésről, fogyasztás-csökkenésről írtak számos posztban. Ez egy picit kíváncsivá tett, mert hát ki ne szeretne egy erősebb, és takarékosabb autót?!

Ugyanakkor, én megesküdnék rá, hogy az én autóm akkor is jobban megy, ha lemosom, vagy kitakarítom. Egy alapos porszívózás után más a hangja, csendesebb, és jobban is harap. Persze nem, de úgy érzem. 

Természetesen, nem kérdőjelezem meg a mások tapasztalatait, de a "megérzés" sosem ad hiteles adatokat. Ezért, mérünk!
2020.07.07 napján vallatunk.
Teljesítményt mérünk az autón gyári dobbal, majd egy dobcsere után (kb 30 perc) KZ-Kipufogóval megismételjük a mérést. 
Az autó ugyanaz, az üzemanyag ugyanaz, a mérőpad ugyanaz, minden ugyanaz lesz, csak a kipufogó dob változik.  

2020.07.08. Frissítés

Következzék a cikk azon része, melyet sokan kíváncsian várnak. Megmértük az autó teljesítményét kamrás (gyári) dobbal, majd utána KZ Kipufogóval. 

Gyártói teljesítményadatok az Y22DTR motornál: 125 LE, és 280 Nm.
Zafirám ezeket az értékeket túlteljesítette, gyári dobbal 132 LE, és 313 Nm volt a mért érték.
(Üzemanyag MOL EVO DIESEL PLUS) 

Autóm nyomatékgörbéje elég egyedi. 2500 fordulatnál van benne egy jelentős nyomaték esés, mely nem túl impozáns látvány a grafikonon. Oka egyenlőre még rejtély, feltárásra vár. 

A gyári dobbal való mérés után következett egy néhány perces kipufogódob csere. Üzemanyag ugyanaz, mérési körülmények ugyanazok. Újra mértünk. Íme az eredmény: 

#kzkipufogo

Pirossal jelölve a gyári dob, narancssárgával a KZ Kipufogó, ami Sport dobként szerepel a papíron.
Ha csupán a lap alján lévő adatokat nézzük, azt mondhatnánk, hogy nincs itt kérem semmi látnivaló. KZ Kipufogó a csúcsteljesítményhez +~2 LE-t adott, így ~134 LE lett a mért érték. 

Közlekedni azonban mégis más az autóval. Tapasztalható az, amit sokan említenek: "jobban gyorsul", "jobb a gázreakció". 

Hogy ennek az okát feltárjuk, tovább kell boncolni a grafikont. Az ugye rögtön látszik, hogy picivel előbb indul a narancs vonal, kisebb fordulaton ébred nyomaték. Az is látszik, hogy a narancs vonal vagy együtt fut a pirossal, vagy felette van, tehát a KZ Kipufogó ugyanúgy, vagy egy-egy adott fordulatszám tartományban jobban teljesít. 

Kiemeltem egy részt a grafikonból, melyen látszik, hogy 2600-as forrdulat környékén, a narancs vonal eltávolodik felfelé a pirostól. Itt jelentkezik a KZ Kipufogó előnye, mely 3100 fordulat környékén már +~5LE, és  +~13 Nm nyomatékot jelent. Pont abban a fordulatszám tartományban keletkezik az átmenő dobbal extra nyomaték, és teljesítmény, amit az autónál a leggyakrabban használunk.  

 #kzkipufogo

Összegezve:  Aki  20-30 LE növekményt várt,annak az eredmény csalódás lehet.

Túl azon, hogy ezek a dobok úgy vannak kialakítva, hogy átmenő jellegük miatt nem áll meg bennük a kondenzvíz, (jóval később rohad le az autóról) egyedi véggel készülnek, mérés alapján is képesek egy-egy fordulatszám tartományban akár 5 LE-t, és 13 Nm nyomatékot hozzáadni egy széria motor teljesítményéhez, ami érezhető. 

Köszönjük a mérés során nyújtott segítséget a Mayer Motor Performance csapatának. 

A teszt még nem ért véget, rövidesen a fogyasztást vesszük elemzés alá. 
Kövesd a cikket, mert az eredményekkel frissítjük. 

Bár a cikk termékmegjelenítéseket tartalmaz, saját tapasztalatok alapján íródott, és nem ösztönöz vásárlásra. 


Schubert János



<< vissza a bloghoz

Fel↑