Az X20DTL, Y20DTH, Y22DTR motorokkal (VP 44 PSG-5, PSG-16 adagoló) szerelt Opelek nem rendelkeznek tankba épített üzemanyag szivattyúval. A mechanikus üzemanyag szivattyút az adagolóba építették, így a motortérben lévő adagoló feladata, hogy az autó hátsó részén elhelyezett tankból, szívja az üzemanyagot. Dízel motoroknál kimondottan fontos a folyamatos üzemanyag ellátás. A gázolaj befecskendezése közel 1000 bar környékén történik, ha levegő kerül az üzemanyag rendszerbe, (ami a folyadékokkal ellentétben összenyomható) nem történik befecskendezés, a hengerekben égés-kimaradás következik be, a motor dadog, majd leáll.
- Hirdetés -
- - - - - - - -
Ha azt tapasztaljuk, hogy autónk beindul, jellemzően 5-15 mp múlva leáll, és csak hosszas indítózás után hajlandó újra elindulni, vizsgáljuk át az üzemanyag rendszert, mert valószínűleg levegősödési problémával állunk szemben. A hiba feltárása nem egyszerű feladat, mert ellentétben a nyomás alatt lévő rendszerekkel, nagyon ritkán látunk szivárgást.
Leggyakoribb levegősödési pontok:
A sorrendet a javítás nehézségének sorrendjében állítottuk fel, ebben a cikkben az első két hibaok javításához készítettünk leírást, illetve videót.
Résolajcső. Itt egyszerű a dolgunk, résolaj csöveket szemrevételezéssel ellenőrizzük, fokozott figyelmet fordítva a műanyag toltókra, "T" idomokra. Ha a csöveken és a toldókon revülést, repedés találunk, cseréljük ki.
Gázolajszűrő ház. Gyakori hiba, hogy a gázolaj szűrő ház fedele sérül, megreped, illetve a benne lévő tömítő gyűrűk elöregszenek, így a csatlakozási pontoknál levegő juthat az üzemanyag rendszerbe.
A fedél cseréje, gázolajszűrővel együtt kb 15 perc.
Adagoló. Az adagoló ház, és az adagoló elektronika talpa közötti gumi tömítés elöregedése okozza a levegősödést. Jellemző tünete, hogy hosszabb állás után az autó egyszerűen nem indul. Ha már minden mást kizártunk, (traverz gyűrű, résolaj cső, gázolaj szűrő, stb) érdemes itt folytatni a hiba keresését. Nem túl elegáns megoldás, de ezen a fotón nagyon jól látszik, hogy miként javították ezt a problémát. Illeszkedő felületek kívülről pasztázva. Ez is egy megoldás, de sokkal elegánsabb a tömítés cseréje. Nagyításhoz kattins a fotóra!
Ezek is érdekesek lehetnek: |
- Szívósor tisztítás |
- Zafira VP 44 adagoló |
- Elrettentő példa! |