fejléckép

VP-44 PGS-5, PSG-16 adagoló

Adagoló hiba esetén, görcsbe rándul az ember gyomra, mikor megtudja, hogy autóját BOSCH VP-44 PSG 5, vagy PSG 16 adagolóval szerelték. Ugyanígy veri a víz az autószerelőt is, mikor megtudja, hogy ezt az adagolót bizony neki kellene javítania.

A rettegett VP 44 PSG-16

Lássuk, miért.

Bár ezt az adagoló típust számos autóra szerelték, (Audi, BMW, Ford, Opel) számunkra a Zafira a mérvadó, melyet ~ 2003-ig PSG 5, majd ezt követően PSG  16 típussal szereltek. Köznyelvben a PSG-5 az egycsatis, PSG 16 pedig a kétcsatis adagoló. Ezt klasszikusan onnan kapta, hogy a PSG 5 egy csatlakozóval csatlakozik a kábel kötegre, míg a PSG 16 társa pedig kettővel. 
Ezeket az adagolókat 2005-ig használták. 2005 után a "B" Zafirákba a FIAT motor épült, mely hozta magával a Common Rail rendszert. 

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

A PSG adagoló egy összetett szerkezet. Diesel "A" Zafirák esetében nincs a tankban üzemanyag szivattyú, így az adagolóban lévő szívattyú  szívja a tankból az üzemanyagot, majd állítja elő a szükséges 10-12 BAR háznyomást. Ekkora nyomással megy a Diesel olaj az adagoló magasnyomású része felé, ahol a nyomást tovább fokozva előáll az 1000 BAR körüli befecskendezési nyomást. 

Mivel a tankból az adagoló szívja a gázolajat, ez a rendszer különösen érzékeny a levegősödésre. Mivel a levegő a folyadékokkal ellenben összenyomható, nem fog felépülni a befecskendezési nyomás, aminek az a következménye, hogy az autó nehezen indul. 
A levegősödésnek azonban más hátránya is van. Az adagoló tervező mérnökei számoltak a gázolaj viszkozitásával, "kenőhatásával". Ha az adagolóba levegő kerül, ott kiszárad, és amíg oda újra üzemanyag nem jut kenés nélkül forog, jelentős kopást elszenvedve. 
Ezért ha levegősödést tapasztalunk, azt mielőbb javítsuk!

Van azonban még egy dolog, amivel a tervezők sem számolhattak. Ez pedig a környezetvédelem. 
Az adagolókat kb 20 évvel ezelőtt tervezték. Mára azonban a környezetvédelem jegyében az üzemanyagok előállítóit kötelezik a környezetbarát, alacsony kéntartalmú üzemanyagok előállítására. A környezetvédelemnek azonban ára van. A kén kivonásával az üzemanyag szárazabb lesz, kevésbé tudja azt a kenőképességet biztosítani, amit a kb 20 évvel ezelőtti tervezésnél, a tervezők elvártak. 
Kereskedelmi forgalomban kapható úgynevezett adagoló kenő adalék, melyet az üzemanyaghoz keverve, biztosíthatjuk az adagoló jobb kenését. 
Az adagoló belső hűtésének egy részét a gázolaj biztosítja. Mivel az üzemanyagot az adagoló magas nyomáson préseli, jelentősen felmelegszik. A visszatérő ágon távozó üzemanyag igen sok hőt visz magával visszafelé a tankba, ahol lehül. 
Mivel a túl meleg gázolajnak csökken a kenő képessége, segíthetünk neki azzal, hogy nem járunk üres tankkal. Mindíg legyen a tank legalább 1/4-ig, hogy a visszatérő ágból visszatérő melegebb üzemanyag a nagyobb mennyiségű hideg gázolajjal keveredve lehűljön. 

A kopások megelőzésében szintén nagyon fontos, hogy mindig időben cseréljük, és jó minőségű üzemanyag-szűrőt használjunk.

Liqui Moly adagoló kenő adaléka:
A "hogyan vigyázzunk az adagolónkra" kitérő után, térjünk vissza oda, hogy miért is problémás ez a típus. 
Ez az adagoló egy kompakt egység, több komponens egymásra építve. Bármely részegysége mondja fel a szolgálatot, rögtön az a diagnózis, hogy bedöglött az adagoló. 
Bosch VP44
Ha megnézzünk a fenti rajzot láthatjuk, hogy a mechanikus részen kívül, az adagoló áll még egy mennyiség állító szelepből, szöghelyzet jeladóból, előtöltés állító szelepből, vezérlő elektronikából. (PSG)

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

Jellemző hibái: 
Ha az adagoló mechanikus része elkopott, nincs mit tenni. Jellemző tünet, hogy az autó hidegen-melegen nehezen indul, a fogyasztása pedig megnő. A megoldás: csere, vagy felújítás. 
Ha az előtöltés állító szelep kezd berágodni, szorulni, időben kezelve még javítható. Ha az előtöltés mértéke eltér a PSG által kivezérelt értéktől, azt nekünk a "villáskulcsos kisautó" világítva fogja jelezni, ilyenkor célszerű azonnal egy szervízt felkeresni. Abban az esetben, ha az adagoló ház is berágódott, adagoló csere.  

A forgásszög jeladót az OpCom vezérműtengely jeladóként ismeri. A szöghelyzet jeladó meghibásodása esetén sem kell egész adagolót, elég a jeladót cserélni. Ha más hiba nem áll fent, ez a probléma akár az adagoló leszerelése nélkül javítható.  

Hibakódok:
P1630
P1631
P1600
P0335
P0340
P0606

Schubert János




<< vissza a bloghoz

Fel↑