fejléckép

Töltés hiba

Ha járó motornál világít a műszerfalon a piros, akku ikonnal ellátott piktogram, rögtön tudjuk, hogy a töltéssel baj van. Rutineljárás: motorháztető felpattint, hosszbordás szíj ellenőriz. Ha az megvan,nem szakadt, nem esett le, hajtja a generátort jöhet a vezetékek szemrevételezése. Ha ott sem látunk egyértelmű hibát valószínű, hogy a generátor adta meg magát. 

Diesel "B" Zafirákat jellemzően szabadonfutóval ellátott generátorral szerelték. Ez hasonlít a kerékpárokon lévő szabadonfutóhoz. Ha mi hajtuk a pedált, halad előre a kerékpár. Ellenben, ha abbahagyjuk a pedálozást, pihentethetjük a lábunk rajta, hiszen a szabadonfutó miatt, a kerék nem hajtja a pedált. Hasonló a helyzet az autónál is.  A hosszbordás szíj tudja hajtani a generátor forgórészét, a forgórész ellenben nem tud visszafelé hatás gyakorolni, mert a szabadonfutó meggátolja, hagyja a generátor forgórészében tárolt forgási energiát szabadon "kipörögni".  B Zafiráknál mielőtt nagyon szétboncoljuk az autót, érdemes ezt is ellenőrizni. 

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

A hiba meghatározásánál egyszerűbb a dolgunk akkor, ha világít a visszajelző lámpa, egyérteműen a tudtunkra adva azt, hogy nincs töltés. 

Vannak azonban olyan esetek is, amikor a kontroll lámpa indítás után elalszik, (jelezvén, hogy az akku töltődik) azonban az autón érezzük, hogy valami mégsincs rendben. Jellemző tünetek: Indítómotor lassabban (nyögve teker), fényszórók picit halványabbak, kormányt nehezebbnek érezzük, vagy mint ahogy a videón is jól látszik, indításkor "elfogy az áram", ezért leesnek a mutatók. 



Ezek lehetnek élete utolsó napjaiban lévő, már gyengélkedő akku tünetei is, de azonban mielőtt rohannánk akkuk vásárolni, több tízezer forintos költségbe verve magunkat, győződjünk meg arról, hogy a töltésünk megfelelő. A töltő feszültséget egy egyszerű, pár száz forintos multiméterrel is ellenőrízhetjük, az alábbi videóból az is kiderül, hogy hogyan. 

12 V töltőfeszültségnél a műszerfalon lévő kontroll lámpa elalszik, mintha a töltéssel minden rendben lenne. Ez azonban kevés, elmarad az elvárt 13,8-14,4V töltőfeszültségtől, így az akkumulátorunk sosincs teljesen feltöltött állapotban. Ez káros mind az autóra, (fent leírt tüneteket produkálja) mind pedig az akkura. 
Egy akku élettartamát akkor tudjuk a maximumra húzni, ha folyamatosan a teljes feltöltöttség állapotában tartjuk. Lemerült akku esetében, azonnal megindul a másodlagos szulfátosodás, mely visszafordíthatatlanul károsítja az akkut, csökkenti annak élettartamát. 

Zafirák esetében a testkábelt elég sajátos módon készítették. Az akkusaruba belepréselték az acél szálakból álló vezetéket. (igen, nem réz vezeték van benne) Ez a csatlakozási pont elöregszik, oxidálódik. A hibás csatlakozás egyik tünete, hogy a préselt részen az akkusaru melegszik. Ezen a ponton veszíthetünk 1-2 V feszültséget! 

 

A legprecízebb javítási mód ha vásárolunk új akkusarut, megfelelő vastagságú réz vezetéket, szemes sarut, és a régi kábelt kicseréljük a magunk készítetette új kábelre. Ez nem egy bonyolult művelet, viszont annál idő igényesebb. A vezetékek elég kellemetlen helyeken futnak, össze vannak bandázsolva, kábelcsatornákban elvezetve.  Épp ezért lett gyakoribb megoldás az, hogy a régi vezetéket megtartva, behúznak mellé mégegy plusz vezetéket, összekötve a motorblokkot az akku negatív sarujával. Nem túl elegáns, de ez is egy megoldás lehet.

<< vissza a bloghoz

Fel↑