fejléckép

Műhely

Szívósor tisztítás

A legtöbb autót érinti - és ezalól a Zafira sem kivétel, - a szívósor kokszosodásának problémája. Benzin üzemű motoroknál is előfordul de a dieselmotorokra jellemzőbb, hogy az EGR szelep által visszavezetett kipufogó gáz, a kartergázból származó olajpárával keveredve lerakódik, majd ráég a szívósor egyes részeire.  

Ez a lerakódott koksz a szívósor járataiban keresztmetszet csökkenést okoz, valamint nemkívánt módon tereli a levegőt, kontrollálatlan áramlást, gázlengéseket okozva.  A beszűkült keresztmetszeten át kevesebb levegő jut a hengerbe, amihez a motorvezérlő kevesebb üzemanyagot adagol, így bekövetkezik a teljesítményvesztés. A hibát autónk is jelzi, hibakód olvasásnál gyakran EGR, vagy légtömegmérő hibára utalva. Ezek az alkatrészek nem feltétlenül hibásodtak meg, előfordul hogy csupán a lerakódott koksz gátolja a megfelelő működésben. Mielőtt nekilátnánk a drágább alkatrészek cseréjének, érdemes legelső lépésként a szívósort megtisztítani. 

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

Léteznek "innovatív" módszerek, melyek hidrogén gáz, illetve különféle vegyszerek szívósorba juttatásával a motor járatása közben ígérnek teljes szívósor tisztítást, bontás nélkül. A neten fellelhető videók tanulsága szerint azonban ezen módszerek hatékonysága elég alacsony, a szívósorban a koksz minden esetben ott maradt. Ezen a téren nem kívánok állást foglalni, mert személyes tapasztalatom még egyik ilyen tisztítási módszerrel kapcsolatban sincs, de abban azonban biztos vagyok, hogy autónk motorja nem fog örülni, ha az akár két évtized alatt a szívósorban összegyűlt kokszot egyszerre egy tisztítás során megetetjük vele. 

A szívósor tisztítása inkább időigényes, mint bonyolult feladat. A szívósor leszerelése után, eltávolítjuk a kokszot, (ez történhet mechanikus módon, vagy akár oldószerek segítségével. Benzin, szívósor tisztító, stb...) majd új tömítésekkel, ügyelvén arra hogy az aluminium házban ne húzzuk túl a csavarokat (könnyen megszakad a menet) összeszereljük. 

Hogy mennyi koksz tud lerakódni a szívócsatorna járataiba, nagyon jól szemlélteti az alábbi (felújítás alatt lévő) hengerfej. Látszik, hogy a legelső szelep felett a szívócsatorna teljesen eltömődött, a levegő-járat ürege a koksztól nem látható. 
Ezért, ha a szívósort tisztítjuk ügyeljünk arra, hogy az összes járatot tisztítsuk meg, mert ha bárhol is keresztmetszet szűkülést okoz a koksz, a hiba megmarad.  



Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel youtube csatornánkra!

<< vissza a bloghoz

Sikeres regisztráció

A jelszavadat e-mailben kapod meg,
kérlek ellenőrizd a postaládádat!
Az e-mail címedet már korábban regisztráltuk!

Az új jelszavadat e-mailben kapod meg,
kérlek ellenőrizd a postaládádat!
Próbáld később

5 percen belül egy IP címről csak egy regisztrációt fogadunk el. Kérlek próbáld újra később!
Próbáld később

5 percen belül egy IP címről csak egy regisztrációt fogadunk el. Kérlek próbáld újra később!
Hibás ellenőrző kód

Hibás ellenőrző kódot adtál meg, az űrlap elküldése nem sikerült.
Üres e-mail cím...

Kérlek add meg az e-mail címedet,
és próbálkozz újra!
Hibás adatok

Kérlek add meg a helyes e-mail címet
és jelszót, majd próbálkozz újra!
Hibás e-mail cím

A megadott email címmel
nincs regisztrált felhasználónk.
Sikeres módosítás

A személyes adataidat sikeresen módosítottad,
az új adatokat elmentettük.
Hibás e-mail cím

A megadott e-mail cím már foglalt.
Kérlek adj meg egy másik e-mail címet!
Hibás e-mail cím

A megadott e-mail cím formátuma hibás,
kérlek javítsd ki!
Valamit elfelejtettél?

A regisztráció feltétele, hogy elolvasod és elfogadod
az ÁSZF-et és az Adatkezelési Tájékoztatót.

Fel↑