2021. aug. 5. 17:18 (módosítva: 2021. nov. 27. 12:03)
Akinek idős, sokat futott autója van, annak az autóval átélt örömök mellett időnkét része van abban is, mikor az autó meghibásodik és nagyra kell nyitni a pénztárcát. Ez is egy olyan történet, a többi "miért is nem gyújtottam fel- történetek között, amikor a kocsira a legkisebb erőlködés nélkül lehet többszázezer forintot elkölteni.
Nálam ez úgy kezdődött, hogy Január tájékán mikor olyan hideg van amilyet csak a szovjet háborús filmekben látni, hajnaltájban igyekeztem hazafelé, mikor észrevettem hogy gyengélkedik a fűtés. A megszokott meleg levegő helyett csupán langyos, majd nem sokkal később hideg levegő áramlott az utastérbe a légbefúvókon keresztül. Ebben a pillanatban fel is villant az infókijelzőn az alacsony hűtőfolyadék szintre figyelmeztető jelzés. Óra stabilan 85C fokot mutat, hűtőfolyadék meleg, tehát nem itt van a baj. Lényegtelen gondoltam, pár szár méterre lakom, hazamegyek, és másnap megnézem mi okozza a problémát.
Másnap reggel, motorháztető kinyit, hűtőfolyadék szint ellenőriz, észrevétel: kevés fagyálló van benne. Irány a legközelebbi benzinkút, fagyálló vásárol, beletölt, öröm, és boldogság. Úgy körülbelül 1 hétig, mikor megismétlődtek a tünetek.
Ismét fagyállót töltenék a kiegyenlítő tartályba, mikor feltűnt, hogy a tartályban lévő folyadék habzik!
Igen, itt már erősen gyanús volt a dolog, hogy az autó hengerfejes. Leengedtem a fagyállót, feltöltöttem desztillált vízzel ami rövid járatás után sárgás-sötétbarnás színű lett, közelről megszagolva érződött a kipufogó gáz szaga rajta. Kétség nem fért hozzá, a motor beledolgozik a hűtőkörbe.
3, 2, 1, Lavina (pénz égetés) indul!
- Hirdetés -
- - - - - - - -
Vásároltam egy bontott hengerfejet, melyet Kis Zoltán Barátom beépítés előtt felújított. Kell egyfajta őrültség, és autók iránti tisztelet ahhoz, hogy valaki ilyen munkát végezzen. Zoliba mindez megvan. Hengerfej az asztalon darabokra bontva, síkolva, szelepszár szimmeringek cserélve, szelepek becsiszolva. Persze, ez minden hengefej-felújításnál alap. A szelepek tükörfényesre polirozása, alkatrészek homokszórása, fényesre polirozása talán egy ilyen idős autónál egy picit túlzás. De nekem tetszett. Elkészült hengerfej, már csak a csere időpontját kellett kijelölni.
A megbeszélt időpontban megérkeztem Zoli műhelyébe, nekiláttunk szétborítani az autót. Ilyenkor a legjobb nem beszélgetni, mert jönnek az olyan hülye kérdések, hogy vajon a gyűrűk mennyire kopottak? Ha már lent a hengerfej, nem kellene dugattyú gyűrűket is cserélni? Ha már oldjuk a hajtókarok csavarjait, kellene bele új csapágycsésze... Persze, mindent cseréltünk. Hengerfej tömítés, hengerfej csavarok, tömítés garnitúra, dugattyúgyűrűk, csapágycsészék, alkatrészek végeláthatlan sora. A cél nem a full generál volt, de így is sokkal több minden lett javítva az eredeti célhoz képest amely az volt, hogy a motor ne dolgozzon bele a hűtőkörbe.
Koksz mindenhonnan eltávolítva, olajsár, és szennyeződések kimosva, motor összerakva kívül-belül makulátlanul tiszta. Mesebeli látvány! Egy probléma van csupán, hogy nem indul. Visszabontás, vezérlés, adagoló pozíciójának ellenőrzése. Minden rendben, de autó nem indul. Sehogy. Üzemanyag fent a porlasztóknál, Motor mégis csak addig jár, míg kapja a hidegindítót. Hibakód olvasás, adagolónak annyi.
Következő kérdés hozzám: teljes adagoló felújítást szeretnél, vagy elég a részleges?
Ha már a motort valamennyire gatyába ráztuk, evidens volt, hogy adagolót is amennyire lehet, újítsuk. Pár nap múlva kész lett az adagoló is, boldogan szereltük fel az autóra. Bármilyen meglepő, így már indult a motor.