2021. ápr. 11. 13:54 (módosítva: 2021. ápr. 27. 21:29)
Egy beszakadt izzítógyertya kibányászása sosem egyszerű feladat. Egyre többen szakosodnak arra, hogy speciális eszközökkel, valamilyen úton-módon eltávolítsák a hengerfejben maradt izzítógyertya darabot anélkül, hogy magát a hengerfejet le kellene szerelni.
Több oka lehet annak, ha kiszerelés közben az izzítógyertya beletörik a hengerfejbe. A legrosszabb verzió talán az, amikor az izzítógyertya csúcsa megolvad, deformálódik, megszorul, kiszerelés közben a gyertya törését okozva. Ezesetben elkerülhetetlen a hengerfej levétele, mert nagyon mélyre kellene fúrni a hengerfejben, és szinte biztos, hogy a gyertyacsúcs, vagy annak egy darabja a hengerbe esik.
Szerencsére, az ilyen jellegű hiba viszonylag ritka, komolyabb motorhibák (hibás porlasztó, égéstérbe került idegen anyag, stb) esetén fordul elő, amikor egyébként is meg kell bontani a motorblokkot.
Egy endoszkóp kamerával készült videó arról az esetről, amikor már hiába fúrjuk a gyertyát:
A másik szintén kellemetlen eset, amikor az izzítógyertya zárókúpja nem zár tökéletesen, így használat közben a teljes gyertyaszár kormos, kokszos lesz. Ez a koksz réteg kitölti az izzítógyertya és a hengerfej közötti rést, "beragasztja" az izzítógyertya szárát hengerfejbe, ami a kiszerelés során természetesen beletörik.
A legkedvezőbb eset talán az, amikor csupán az izzítógyertya menetes szára gyógyul össze a hengerfejjel. A kötés itt is elég erős tud lenni ahhoz, hogy az izzítógyertya kiszerelés közben eltörjön, de ha kifúrjuk az izzítógyertya menetes szárát, a többi része könnyedén kijön.
A cikk elején utaltam rá, hogy több cég szakosodott már a beszakadt izzítógyertyák eltávolítására, ezért ha gyertyacsere közben véletlenül beletörtük, érdemes keresni egy közelünkben lévő szakit, aki ezt a problémát megoldja.
Nekünk most nem volt lehetőségünk erre. Sem arra, hogy szakinál időpontot kérjünk, sem arra, hogy méregdrága célszerszámokat vásároljunk, rendeljünk. Van a miénktől szakszerűbb megoldás? Igen, biztosan!
Az alany egy Y22DTR motor. Mi így csináltuk:
A beszakadt gyertya száránál 9,5 mm-es fúróval lefúrtunk kb 20 mm-t. A keletkezett forgácsot porszívózással eltávolítottuk. Szerencsénk volt, a betört darab könnyedén kijött. Alternatívaként, ha a letört izzítógyertyát koksz borítja, érdemes dekarbonizáló anyaggal befújni. (Ilyen pl a szívósor tisztítók többsége) Ez az anyag oldja a kokszot, kormot, ami megkönnyíti a beszakadt darab eltávolítását.
- Hirdetés -
- - - - - - - -
Fúrásnál "természetesen" megsértettük a menetet. Lehet, hogy megtartotta volna a gyertyát, de nem bíztuk a véletlenre, ezért (M10x1) menetjavítóval javítottuk.
Hasznos tippek,melyek a videóból kimaradtak:
- Ügyelj a gyertya meghúzási nyomatékra! (gyertyánként eltér, ~8-10 Nm)
- Használj a gyertyaszár menetes részéhez összeszerelésnél réz, vagy kerámia pasztát.
Íme a videó:
<< vissza a bloghoz