fejléckép

Hosszabb váltó

"A" Zafira tulajdonosok gyakran vannak azon a véleményen, hogy az autó az adott sebességhez képest sokat pörög. Van erre megoldás? Van. 

A sebességváltó segítségével tudjuk a motor fordulatszámát a közlekedés során mindig a legkedvezőbb fordulatszám / nyomaték tartományban tartani. Az "A" Zafirákat, 1999-2005 között gyártott modelleket jellemzően 5 fokozatú váltóval szerelték, ahol gyakran érezhetjük azt például autópályán, mikor 130 km/h sebességnél 4100 fordulatszámon pörög az autó motorja, hogy ide bizony jó lenne egy plusz sebesség.

A 6. sebesség beszerelése az 5. mellé, vagy 6 sebességes (M32) váltó beszerelése kevésbé vállalható opció. Bár kétség kívül egy roppan érdekes project lenne, azonban itt már olyan nagy átalakításokat kellene elvégezni, amely már nem biztos hogy megéri. A befektetett pénz, és munkaóra köszönő viszonyban sem lenne az átalakítás pozitív hozadékával. 

Tudunk picit játszani azonban azzal, hogy ugyanazon váltó típus többféle áttétellel készítettek. Benzines "A" Zafiráknál a váltót leggyakrabban C419-ről, C374-re cserélik. Ez egy plug&play csere, egyik váltó le, másik fel, és örül. A változás nem egetrengetően nagy, azonban az, hogy 130km/h tempónál a motorfordulat 4100-ról, 3600-ra csökken, megmutatkozik mind egy picit alacsonyabb fogyasztásban, mint az alacsonyabb zajszintben, amely gazdaságosabb, és komfortosabb vezetési élményt nyújt.  

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

Picit más a helyzet a diesel autóknál, ahol alapból is jelentősen hosszabb a váltó. Az előző posztban írtam arról, hogy számomra fontos, hogy a fogyasztást a lehető legalacsonyabb szinten tartsam a teljesítmény csökkenése nélkül, ezért megragadok minden lehetőséget, mely a fogyasztás csökkentésére irányul. Az én Zafirámat Y22DTR motorral, és F35 3.82 váltóval szerelték. Zafirában ez a leghosszabb váltó mellyel szerelték, de ugyanilyen F35 váltó megtalálható "B", valamint "C" Vectrában is, 3.61 (hosszabb) áttétellel.  

Az elvi eszmefuttatás után a személyes tapasztalataim:  Mint minden hülye ötletem megvalósítása, így ez is Kis Zoltán, [ kzkipufogo.hu ] műhelyében kezdődött. Vásároltam egy fb-on hirdetett (bontott) "B" Vectra váltót. Egy talicskában tolta ki az eladó, benne a 2 féltengellyel. Gyors vizsgálat, amit egy bontott váltónál el lehet végezni, nyelestengely forog, sebességeket veszi a rudazat mozgatásával, és itt ki is merült a lehetőségek tárháza. Bár nem volt túl bizalomgerjesztő a látvány, látszott a váltón, hogy egy ideje áll, de mivel az eladó aprópénzért odaadta, megvettem. F35 3.61 rudazatos váltó, elvileg simán felmegy. Így is lett, teljes mértékben passzol, váltó felszerelve, féltengely szimmeringek cserélve, friss, szép bordó-piros gyári olajjal feltöltve, jöhet a teszt. 1-4 sebesség fokozatokban nem tapasztalható jelentős eltérés, az 5. azonban jóval hosszabb. Leginkább lakott területen kívül, illetve autópályán vehető ez észre, ahol a 130 km/h tempóhoz az eddigi 3000 fordulat helyett már csupán csak 2500 fordulatra van szükség. 
Mondanám, hogy itt a happy end, de nem így van. A váltó a hátramenetet roppant nehezen veszi, és nagyobb sebességnél visít. Mivel egy váltócsere nem annyira nagy élmény, maradt az autóban ez a váltó, használom, míg nem találok másikat. 

Időközben eszembe jutott, hogy vannak ezek a váltófelújító csodaszerek. Sosem hittem abban, hogy létezik "folyékony esztergályos" de hátha. Böngésztem a neten, olvastam tapasztalatokat,véleményeket. XADO-ra esett a választás, sok szépet, és jót írnak róla. Vettem egy XADO tisztító adalékot, hozzáadtam a váltó olajhoz. Mentem vele kb 500 km-t, majd leengedtem. Ismét új gyári olaj bele a váltóba, majd hozzá adtam a leírásoknak megfelelően 2 adag manuális váltóhoz ajánlott XADO revitalizáló adalékot. Az első kb 100 km-en ha nagyon be akartam beszélni magamnak, talán el is hittem, hogy csendesedik a váltó. De aztán kiderült, hogy nem. A váltó napról napra jobban visított a több tízezer forintba kerülő csodaszer ellenére is. Kb 2000 km-t mentem így az autóval, mire találtunk egy ugyanilyen váltót, és nekiláttunk annak, hogy ismét cseréljük. 

Váltócsere 2.0 a következő oldalon. 

Váltócsere 2.0Előző oldal: MZR-562



<< vissza a bloghoz

Sikeres regisztráció

A jelszavadat e-mailben kapod meg,
kérlek ellenőrizd a postaládádat!
Az e-mail címedet már korábban regisztráltuk!

Az új jelszavadat e-mailben kapod meg,
kérlek ellenőrizd a postaládádat!
Próbáld később

5 percen belül egy IP címről csak egy regisztrációt fogadunk el. Kérlek próbáld újra később!
Próbáld később

5 percen belül egy IP címről csak egy regisztrációt fogadunk el. Kérlek próbáld újra később!
Hibás ellenőrző kód

Hibás ellenőrző kódot adtál meg, az űrlap elküldése nem sikerült.
Üres e-mail cím...

Kérlek add meg az e-mail címedet,
és próbálkozz újra!
Hibás adatok

Kérlek add meg a helyes e-mail címet
és jelszót, majd próbálkozz újra!
Hibás e-mail cím

A megadott email címmel
nincs regisztrált felhasználónk.
Sikeres módosítás

A személyes adataidat sikeresen módosítottad,
az új adatokat elmentettük.
Hibás e-mail cím

A megadott e-mail cím már foglalt.
Kérlek adj meg egy másik e-mail címet!
Hibás e-mail cím

A megadott e-mail cím formátuma hibás,
kérlek javítsd ki!
Valamit elfelejtettél?

A regisztráció feltétele, hogy elolvasod és elfogadod
az ÁSZF-et és az Adatkezelési Tájékoztatót.

Fel↑