fejléckép

Hibajelző lámpa


Minden Zafira tulajdonos rémálma, amikor menet közben felvillan a hétköznapi nyelvben "villáskulcsos-kisautónak" becézett hibajelző lámpa. Az ember agyában rögtön beindul a gépezet és találgat, hogy mi is lehet a probléma oka. 
Rossz hír az, hogy a "villáskulcsos-kisautó" nem mondja meg, hogy mi a hiba. Az ő feladata annyi, hogy jelezze a vezető felé, hogy a rendszerben valahol hibát észlelt. 

- Hirdetés - 
- - - - - - - - 

Autónk minden indításnál lefuttat egy tesztet. A vezérlő végig nézi az összes szenzort, érzékelőt, relét, stb... Ha mindent rendben talál, a lámpa elalszik. (Gyújtáson, vagy a motor indítását követő pár mp-ben.) 

Általánosságban, ha ráadjuk a gyújtást, és a visszajelző villog, és az autó nem indul, immobiliser hibára gyanakodhatunk. 
Ha indítás után kb 2 percig világít, majd elalszik, izzítási probléma fordul elő a leggyakrabban. 

Más a helyzet, ha a visszajelző menet közben kezd világítani. A hibajelzés gyakran teljesítmény vesztéssel jár! Nem pörög az autó 2500 fölé, gyenge, csökken a teljesítménye. Ilyenkor rögtön gázpedál hibára, turbóra gyanakszunk, a válasz pedig prózai: Az autó vészüzemben fut. Az autó teljesítményét a motorvédelmi rendszer korlátozza, mindaddig, míg a hiba fennáll. 

Legelőször érdemes egy motor újra indítással próbálkozni, ha a hiba jellege ideglenes (pl EGR szelep egy pillanatra megszorult) újra indítás után az autó normálisan fog működni mindaddig, míg a hiba újra nem jelentkezik. 

A hiba okát pontosabban hibakód olvasással tudjuk kideríteni. Ha nincs hibakód olvasónk, alternatív megoldás lehet az úgynevezett pedál-teszt. (youtubon rengeteg videó van róla) 

Ha ezzel a témával kapcsolatban kérdésed van, itt a cikk alatt felteheted. 




<< vissza a bloghoz

Fel↑